Indywidualna Terapia Schematów
dzieci, młodzież, dorośli

Terapia Schematów dorosłych, dzieci i młodzieży

Terapia Schematów jest podejściem terapeutycznym, które integruje nurt poznawczo–behawioralny, psychodynamiczny oraz Gestalt. Chociaż wywodzi się z nurtu poznawczo–behawioralnego, to czerpie to, co najbardziej efektywne z innych podejść. Swoje korzenie ma także w teorii przywiązania Bowlby’ego, która zakłada, że niezaspokojone potrzeby emocjonalne dziecka mają negatywny wpływ na jego rozwój. Ojcem tej koncepcji jest Jeffrey Young. 

Jest to metoda adresowana do osób z zaburzeniami osobowości, szczególnie borderline, narcystycznym, unikającym, zależnym oraz takich, które doświadczają trudności w relacjach z innymi ludźmi, nie do końca wiedzą, co jest nie tak, ale nie czują się szczęśliwe, stale powtarzają zachowania ewidentnie raniące innych i ich samych, doświadczają przykrych, bolesnych stanów emocjonalnych. Pozwala pacjentom rozpoznawać i zrozumieć swoje niezaspokojone potrzeby i emocje a także odzyskać kontrolę nad swoimi myślami, uczuciami i zachowaniem. Terapia Schematu jest połączeniem wglądu intelektualnego (techniki poznawcze), przeżywania emocjonalnego (techniki wyobrażeniowe), modyfikacji behawioralnej oraz dużej koncentracji na relacji terapeutycznej jako czynnika leczącego (teoria więzi i relacji z obiektem). Celem terapii jest zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych w adaptacyjny / dojrzały sposób – poprzez leczenie wykształconych w dzieciństwie lub w okresie dojrzewania, składających się ze wspomnień, emocji, przekonań oraz doznań cielesnych schematów i trybów.

Zadania Terapii Schematów: 

– mniejsza łatwość w aktywizacji schematu
– zmniejszona siła emocji gdy schemat został aktywowany
– wygaszanie wspomnień, mniejsza siła odczuć fizycznych
– mniejsza wiara w prawdziwość myśli ze schematu
– szybsza regulacja emocji (wyciszenie schematu)
– zachowania są mniej szkodliwe, nie podtrzymują schematu.

terapia schematów

DLA KOGO TERAPIA SCHEMATÓW?

terapia schematów1

Terapia Schematów prowadzona w nurcie CBT adresowana jest do dzieci, młodzieży i dorosłych z problemami z:

  • dysregulacją emocjonalną,
  • z osobowością idącą w kierunku osobowości chwiejnej emocjonalnie (borderline),
  • z zaburzeniami osobowości (lub osobowością idącą w kierunku w przypadku młodzieży),
  • niską samooceną,
  • problemami z akceptacją siebie,
  • stanami depresyjnymi i lękowymi,
  • myślami i planami samobójczymi,
  • zaburzeniami lękowymi,
  • wycofaniem społecznym,
  • fobiami, np. fobią szkolną, społeczną,
  • brakiem akceptacji ze strony rówieśników,
  • uległością i brakiem asertywności,
  • nieadaptacyjnymi schematami,